Matematik yapmanın ne olduğunu kendimce yeterince tarif edemesem de bu kavramın karşıtının okullarda veya özellikle dersanelerde yapamadığımız,yapmadığımız,yaptırılmadığımız bir olgu olduğunu düşünüyorum.Matematik yapmak deyince benim aklıma ilk gelen ortaya kendi başınıza orijinal bir şey çıkarabilmektir(ki bu şey önceden bulunmuş olsa da size göre orijinalliği bozulmaz).Mesela 1 den n ye kadar olan doğal sayıların toplamını veren bir formülazisyona kendi başınıza ulaşabiliyorsanız hatta ulaşamasanız bile bu yolda çaba sarfediyorsanız matematik yapıyorsunuz demektir.Matematik yapan birinin en başat özelliklerinden biri soru sorabilmesi,meraklı olması ve muhtemel yanıtlar peşinden sabırla koşabilmesidir.Herhangi bir sınava hazırlanan ya da birilerini sınava hazırlayan kişiler için matematik bir tür enstrüman ise bu kişilerin matematik yaptıklarının söylenebileceğini düşünmüyorum ki çoğumuz bu gruba giriyoruz.Matematik yapmanın amacı herhalde temelde insanın bunu yaparken kendini iyi hissetmesi,bu şekilde kendini ifade etmesi ya da matematiği sığınılacak bir liman olarak görmesi olabilir.Belki de insanın bilinmeyene karşı bir başkaldırısıdır bu.Matematik yapmak bu şekilde içsel amaçlara hizmet ettiği gibi uygulamalı matematik denen kısım insanlığın refahına bazen de rezilliğine hizmet eder.Elbette bu rezillik matematiğin kötülüğünden değil,insanın hırsından ve doymazlığından kaynaklanır.
Matematikle teorem ve ispattan uzak bir şekilde ilgilenen,sadece test çözen ya da bilinen kalıpları aynı şekilde birilerine aktaran kişiler matematik yapmazlar.Ancak bilgimizi ve tecrübemizi satarız o kadar.Hele şükür ki ciddi matematik yarışmaları,dergileri ve siteleri var da biraz da olsa matematik yapmaya yaklaşabiliyoruz.Benim görüşüm bu şekilde.